آموزش برنامه نویسی آندروید به زبان فارسی-فصل سوم
بسم الله الرحمن الرحیم
فصل سوم دوره آموزشی Android
آموزش برنامه نویسی آندروید به زبان فارسی
Mono for Android از یک مجموعه از assemblie ها، namespace ها و class هایی که برای platform های موبایل بهینه شده اند، ساخته شده است.
این کد یک ترکیب از NET 4. و Silverlight و Windows Phone profiles است و همچنین کدی است که به یک توسعه دهنده اجازه می دهد تا مزیت از Android platform استفاده کند.
Namespaces and Classes
Mono for Android یک مجموعه غنی از Namespace ها و Class ها را برای ساخت برنامه های iPhone فراهم می کند.
در اینجا مجموعه ای از محبوبترین assemblie ها به همراه قابلیت های آن ها را معرفی می کنیم:
Mono.Android.dll
این اسمبلی اتصال C# به Android API را فراهم می کند. این اسمبلی شامل namespaceهایی است که Android.* را پشتیبانی می کند.
System.dll
این اسمبلی قابلیت های NET Framework. را برای Mono for Android فراهم می کند
Mono.data.Sqlite.dl
این اسمبلی یک ADO.NET provider برای دیتابیس SQLite است
Mono.Data.Tds.dll
این اسمبلی پشتیبانی از پروتکل TDS که برای اتصال به SQL Server مورد استفاده قرار می گیرد را فراهم می کند.
OpenTK.dll
این اسمبلی ازOpenGL پشتیبانی می کند.
System.Json.dll
این اسمبلی قابلیت پشتیبانی از JSON را فراهم می کند
System.ServiceModel.dll
این اسمبلی قابلیت پشتیبانی از WCF را فراهم می کند
System.Xml.dll
این اسمبلی قابلیت پشتیبانی از XML را فراهم می کند
System.Xml.Linq.dll
این اسمبلی قابلیت پشتیبانی از LINQ to XML را فراهم می کند
Mono for Android همچنین درون این اسمبلی ها namespaceهایی را فراهم می کند که ممکن است برای شما مهم باشد.
Android
فضای نامی Android.* منابع، کلاس ها و پشتیبانی از مجوزهای برنامه را فراهم می کند.
Android.Bluetooth
این فضای نامی پشتیبانی از Bluetooth را فراهم می کند.
Android.Database
این فضای نامی پشتیبانی از SQLite را بر روی دستگاه ها فراهم می کند.
Android.Graphics
این فضای نامی پشتیبانی از گرافیک صفحه نمایش را فراهم می کند.
Android.Hardware
این فضای نامی پشتیبانی از سخت افزار قرار گرفته بر روی دستگاه ها را فراهم می کند. مانند دوربین
Android.Locations
این فضای نامی پشتیبانی های لازم برای location را فراهم می کند.
Android.Net
این فضای نامی پشتیبانی از شبکه شامل Voice over IP (VoIP) و WiFi را فراهم می کند.
این namespace ها یک بخش کوچک از آنچه درون Mono for Android قابل دسترسی هستند، بودند. namespace ها خودشان گویای قابلیت هایی که دارند هستند، نام و مشخصات آنها می تواند توضیح مختصری از عملکرد آنها باشد.
همچنین این namespace ها مختص Android است. کدی که به وسیله این namespace ها نوشته می شود فقط بر روی دستگاه هایی که مبتنی بر Android می باشند، قابل اجرا است.
Development Tools
نوع پروژه ای که شما در حال ایجاد آن هستید مهم نیست، ابزار های توسعه یک بخش جدایی ناپذیر برای ساخت یک برنامه هستند و یه گروه فایل و ویرایشگر وابسته به کاراکتر و Command Line برای دیباگ، و وجود فایل به عنوان تنها راه ساخت Application دیگر قدیمی شده است و روش های جدید جای آن آمده است.
توسعه دهندگانی که با .NET Framework کار می کنند با Visual Studio آشنا هستند. Visual Studio این ابزار توسعه مایکروسافت شامل بخش هایی برای پشتیبانی Database و Solution و project و یک سطح برای طراحی بصری نرم افزار.
Mono نیز به طور مشابه ابزار توسعه خود را دارد. Mono Develop یک IDE رایگان است که در توسعه Mono مورد استفاده قرار می گیرد و این IDE قبل از SharpDevelop IDE معرفی شده است.
در حقیقت MonoDevelop فقط بر روی Linux اجرا می شد، اما در نسخه 2.2 نرم افزار MonoDevelop بر روی سیستم عامل های Windows و Mac قابلیت اجرا پیدا کرد.
MonoDevelop به شما اجازه می دهد تا پروژه های متعددی را ایجاد و مدیریت، debug و deploy کنید. در مرحله ایجاد خروجی از نرم افزار MonoDevelop به شما اجازه می دهد نرم افزار خود را برای تست بر روی یک simulator (شبیه ساز) دستگاه های مختلف اجرا کنید.
خوشبختانه تیم Mono پلتفرم Mono for Android را برای Visual Studio و MonoDevelop به صورت یکپارچه تولید کرده است و این Platform بر روی سیستم عامل های دیگر به غیر از ویندوز نیز به خوبی کار می کند.
این سهولت کد نویسی با Mono for Android در استفاده از Visual Studio یا MonoDevelop در Mac و همچنین MonoDevelop در Windows به سادگی قابل انجام است و در همه موارد این کار بسیار ساده خواهد بود. توسعه دهندگان برای انتخاب IDE یا در واقعه همان محیط توسعه آزاد هستند و می توانند هر کدام را که خود ترجیح می دهند انتخاب کنند.
در این جا مزایای استفاده از mac و یا windows که شخصا مشاهده کردم را برای شما معرفی می کنم:
Debug کردن در Windows جایی است که بسیاری از توسعه دهندگان Mono for Android کارشان از انجا شروع می کنند.
Debug کردن در Mac در Android emulator نیز خیلی خوب کار می کند.
نظرات (۲)
با سلام
متاسفانه MonoAndroid به دلیل ناسازگاری در نسخه های ابتدایی، مکشلات زیادی را برای برنامه نویسان ایجاد می کنید. در حال تهیه فیلم آموزشی هستیم اگر کمی صبر کنید انشالله به زودی فیلم ها را بر روی وب سایت قرار خواهم داد.
یاعلی
با عرض سلام خدمت شما دوست عزیز
ما مدت زیادی را صرف ساخت این فیلم ها کردیم و قسمت های مقدماتی آن را نیز کامل کرده بودیم و در حال ساخت مباحث را یکی پس از دیگری بودیم، بنده در همان زمان در یکی از پروژه ها از Xamarin استفاده می کردیم، متاسفانه مشکلاتی پیش آمد که ترجیح دادیم این آموزش را حداقل برای مدتی متوقف کنیم، زیرا هنگامی که برای ساخت پروژه خود در مورد موضوع خاصی به جستجو می پرداختیم متاسفانه هیچ مطلب مناسبی پیدا نمی شد به همین دلیل ما پروژه خود را از Xamarin به Java منتقل کردیم و مشکلی که نزدیک به 7-8 روز با آن در گیر بودیم در Java در مدت کمتر از 1 روز حل و فصل شد.
از همین رو واقعا نمی توانم هنوز Xamarin را یک محصول کامل برای پروژه ها معرفی کرد زیرا منابع اطلاعاتی آن بسیار اندک می باشد. برای جبران این قضیه 900 صفحه مطلب آموزشی را برای شما در خصوص برنامه نویسی Java آماده کردیم تا انشالله بتوانید به سادگی از این زبان استفاده کنید.
همچنان به دنبال تدارک یک آموزش برای استفاده از سی شارپ در برنامه نویسی اندروید هستیم که با معرفی ویژوال استادیو 2015 این موضوع شفاف تر خواهد شد.
انشالله که بتوانیم هر چه سریعتر به درخواست های شما پاسخ دهیم.
باتشکر