ably ably برای هدایت شدن به سایت جدید اینجا کلیک کنید

آموزش برنامه نویسی

آموزش برنامه نویسی وب، اندروید، ویندوز , اسکیوال و...
Tell: 0912 097 5516
| Email: Hello@EduOnline.ir

درگاه پرداخت اینترنتی

بسم الله الرحمن الرحیم

بخش اول

اتصال سایت به درگاه بانک

بخش اول (اتصال سایت به درگاه بانک)

بخش دوم (برنامه نویسی درگاه پرداخت آنلاین)

بخش سوم (آموزش راه اندازی درگاه بانک ملتx)

بخش چهارم (برنامه نویسی درگاه بانک)

درگاه پرداخت بانک ملت

یکی از بخش های هر نرم افزار تجاری، بخش اتصال نرم افزار به درگاه های پرداخت اینترنتی می باشد.

در کشور ما بانک هایی هستند که این سرویس را به وب سایت ها ارائه می دهند. علاوه بر بانک ها شرکتهایی نیز به صورت واسط وجود دارند که می توانند فرایند پرداخت صورت حساب های اینترنتی را  انجام دهند.

 

با توجه به نیاز دوستان برای استفاده از این درگاه های پرداخت، در این جا به صورت عملی سعی خواهیم کرد نحوه ارتباط با درگاه پرداخت بانک ملت را بررسی کنیم.

 

در بسیاری از کشور های دنیا شرکت هایی که درگاه های پراخت ارائه می کنند مانند Paypal و SagePay و...  دو Account را به شما اختصاص می دهند در Account اول که Account Test نام دارد شما می توانید به وسیله یک سری از کارتهای تست مانند یک حساب واقعی از سایت خریداری کنید و حالت های مختلف را بررسی کنید و دقیقا چک کنید که آیا پس از خرید مبالغ مربوطه به حساب شما واریز می شوند و یا خیر.

Account دوم مربوط به حساب واقعی شما می باشد. در زمانی که شما وب سایت خود را از هر نظر تست و ارزیابی کردید و خواستید پروژه را بر روی سرور جهت استفاده کاربران قرار دهید می بایست از Account  اصلی خود استفاده کنید، طبیعتا برای تغییر از Account Test به Account اصلی خود کافی است فقط نام کاربری و کلمه عبور Account ها را به همراه آدرس مربوط به درگاه ها را تغییر دهید.

در نتیجه در صورتی که برنامه شما با Account Test بدون مشکل باشد مطمئن هستید با Account اصلی شما نیز مشکلی نخواهد داشت.

 

امنیت درگاه های پرداخت

برای افزایش امنیت درگاه های پرداخت، بانک ها تدابیر خاصی را در نظر می گیرند تا بتوانند هر چه بهتر سطح امنیت خود را افزایش دهند. یکی از مواردی که در تمامی بانک های دنیا رعایت می شود، محدود کردن IP درخواست دهنده است.

وب سایت شما طبیعتا بر روی سروری قرار خواهد گرفت وطبیعتا این سرور یک Valid IP خواهد داشت.

همانطور که می دانید هر ماشین و دستگاهی که به شبکه اینترنت متصل می شود برای منحصر به فرد بودنش عددی را دریافت می کند که به این عدد Internet Protocol یا به اختصار IP گفته می شود.

هنگامی که اینترنت شما قطع و وصل می شود IP شما نیز معمولا تغییر خواهد کرد، اما در سرور ها برای اینکه همیشه شما بتوانید آنها را شناسایی کنید یک IP ثابت خواهند داشت.

شما می بایست یک IP برای شرکت های ارائه کننده درگاه های پرداخت مشخص کنید. در نتیجه تنها توسط این IP برنامه شما می توانید اطلاعات بانکی یک فرد را دریافت کند.

همین امر باعث می شود کار تست شما بسیار مشکل شود. در این حالت شما می توایند دو راه حل زیر را انتخاب کنید

1) برای سیستم خود یک Valid IP تهیه کنید تا بتوانید با برنامه Visual Studio خود به درگاه پرداخت متصل شوید و آن را تست کنید و پس از پایان مرحله Development از بانک خود بخواهید تا IP مربوط به شما را به IP سرور اصلی تغییر دهد.

2) راه حل اول کمی مشکل است و به همین دلیل همه از این راه حل استفاده می کنند، در این روش هر مرحله که سایت آماده می شود شما می بایست آن را بر روی سرور Upload کنید و سپس کدهای خود را تست کنید.

مطمئنا در این روش شما نمی توانید از امکانات Debugging استفاده کنید و همین امر باعث می شود خطایابی بسیار مشکل و زمان بر شود.

در این آموزش ما یک پروژه کامل که به درگاه پرداخت متصل می شود و می تواند عملیات های مربوطه را به صورت کامل انجام دهد پیاده سازی خواهیم کرد، در نتیجه شما با بسیاری از مشکلات روبرو نخواهید شد.

نحوه دریافت درگاه پرداخت

برای شروع دریافت یک درگاه پرداخت بانک طبیعتا باید به یکی از بانک هایی که این سرویس را ارئه می دهند مراجعه کنید و درخواست خود را برای دریافت این سرویس اعلام نمایید.

سرویس درگاه پرداخت به دو صورت می تواند سوی بانک به شما اعطا شود: 1- حقیقی 2-حقوقی

در صورتی که شما این درگاه را برای شرکت خود می خواهید استفاده کنید می بایست درخواست دریافت درگاه حقوقی را اعلام کنید و در صورتی که شما شرکت ثبت شده ای ندارید باید نوع درخواست خود را حقیقی اعلام کنید.

در ارسال این درخواست می بایست نام دامنه ای که قصد دارید از طریق آن کاربران به درگاه پرداخت شما متصل شوند را به همراه IP سرور مربوطه اعلام کنید.  پس از این مراحل می بایست منتظر پاسخ از سوی بانک مربوطه خود باشید تا مستندات مربوط به چگونگی کار با درگاه پرداخت را برای شما ارسال نماید.

 

در این دوره آموزشی شما با برنامه نویسی درگاه پرداخت بانک ملت آشنا خواهید شد، تمامی درگاه های پرداخت فرایند مشابه ای دارند و شما می توانید به فراگرفتن روش کار آنها، با همه ی آنها به سادگی کار کنید.

در اینجا این مستندات درگاه پرداخت بانک ملت را برای شما قرار داده ایم که می توانید آنها را دانلود و مطالعه کنید.

داکیومنت درگاه پرداخت بانک ملت

مستندات ارسال از سوی بانک دارای دو بخش می باشد، یکی مستندات مربوط به نحوه استفاده از وب سرویس درگاه پرداخت بانک و مستند مربوط به اطلاعات کاربری شما برای انجام یک تراکنش مالی، طبیعتا مستندات فنی برای همه یکسان خواهد بود اما مستندات مربوط به انجام تراکنش برای هر فردی متفاوت خواهد بود.

این مستندات خیلی گویا نیستند و به همین دلیل اطلاعات مربوط به این مستندات را به صورت کامل در حین پیاده سازی بخش های مختلف برنامه تشریح خواهیم کرد.

در بخش بعد کد نویسی را آغاز خواهیم کرد.

نظرات (۱)

تشکر از شما بابت انتشار این مطلب.

پاسخ:
با عرض سلام 

ممنون از لطف شما
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
up
ما را در گوگل محبوب کنید